Wednesday, 17 February 2010

Hamu és böjt

A fársáng búcsúzó szavai, CsVM (részlet)


Űzik már a fársángot,
Bor, muzsika, tánc, múlatság,
Kedves törődés, fáradság,
Kik hajdan itt múlattatok,
A közhelyről oszoljatok!
Kongatják a harangot:
Űzik már a fársángot!

Fussatok hát, víg napok!
Tíz hete már, hogy vígsággal
Játszodtatok e világgal,
De itt lepnek a papok:
Fussatok hát, víg napok!

Pszt! minden táncpaloták!
Ürűljön boros asztalom,
Némúljon meg a cimbalom,
Szűnjetek meg, hahoták!
Pszt! minden táncpaloták!

Könyvhöz, dáma s gavallér!
Elég volt a sok ördögnek,
Kik belőletek köhögnek.
Itt van, itt a szent pallér:
Könyvhöz, dáma s gavallér!

Hamvazószerdával megkezdődött a nagyböjti idő (ez idén feb. 18-án volt).
Előtte való nappal, húshagyókeddel a reformálatlan keresztény hívek utoljára vesznek húst magukhoz, hogy aztán húsvétkor újra magukhoz vehessék (jellemzően húsvéti sonka formájában). Ekkor ér véget a farsang is: a két nap közti időszak, a nagyböjt ideje alatt mulatságok és táncvigalmak és menyekzők nem tartattak.

(id. Pieter Bruegel: Farsang és Böjt csatája, 1559. A képen a sovány Böjt látható seregével)


A mai magyar nyelvű világban a "böjt" szó értelmét leginkább azok értik, akik katolikusok, görögkatolikusok, görög ortodoxok, néprajzosok, középkorászok vagy legalább egy hagyományhű katolikus nagymamával rendelkeznek, esetleg protestánsok.

Az összes többiek, ha ugyan gondolnak valamit a böjtről, általában a ma már szokásos, kortársi öko-bio-ezo butaságokat gondolják (tesztelve). Nekik talán szokatlan gondolat, hogy a "böjt" lényege nem az éhezés, vagy bizonyos ételek kihagyása, vagy a salaktalanítás és méregtelenítés, vagy a zsírégetés és a kalóriabevitel csökkentése (ilyesmiket csak 15-20 éve jelent a böjt).

Miről van szó ilyenkor?

Egyrészt az év egyik kitüntetett szakaszáról. Másrészt azokról az önmagunk helyzetére reflektáló gondolati mintákról, amelyeknek a bizonyos fajta ételtől való tartózkodás csak egyetlen, a kívülállók számára is megmutatkozó eleme. Ez az időszakasz fontos a nem-reformált keresztényeknek, de a protestánsoknak is. A 40 (46) nap előkészületi idő Húsvét ünnepe előtt bűnbánatra és elmélyülésre szánt idő, protestánsoknak alkalom, nem-reformáltaknak kötelesség a tudatos önmegtagadás és lemondás gyakorlatára mindenféle téren, az alázat erényének tudatos gyakorlása. A negyvenes szám persze nem véletlen (biblikus előzményei vannak), és a vasárnapokat nem számítjuk bele a böjti napokba. Ráadásul ezeknek a vasárnapoknak (a katolikus és evangélikus világban) saját nevük is van: Invocabit, Reminiscere, Oculi, Laetare és Judica vasárnapja, majd virágvasárnap (dies palmarum).

Mikor van nagyböjt ideje?

Hamvazószerdától Húsvétig. De ez csaknem minden évben más naptári napra esik, mert Húsvét mozgóünnep, időpontjának megállapításához mindenféle csillagászati számításokra van szükség (ezek az ismeretek tipikusan az egyházi műveltség részei voltak a koraújkorig).

Mi történik böjt alatt?

A hívők az önmegtartóztatáshoz, bűnbánathoz tartozó magatartásformákat, szokásokat követnek. Ennek a legismertebb formája az a böjt ('a' böjt), amit étkezésben tartanak. Ennek több fajtája is van (szigorúbb vagy kevésbé szigorú, a liturgikus év által megszabott rendben). Protestáns szempontból a böjtölés az üdvösség szempontjából "semleges", mellékes dolog, adiaphoron -- így semmiképpen nem kötelező: a reformáció korai szakaszában viszont tudatosan és rituálisan törték meg az (immár katolikusnak számító) böjtöt, hogy felekezeti különállásukat demonstrálják.

Mivel a böjt lényege a tudatos lemondás és az önmegtagadás, sokféle böjt lehetséges. Fontos, hogy olyan dologról mondjunk le, ami amúgy kellemes és kényelmes -- például a dohányzásról, alkohol-fogyasztásról, tévénézésről. Minden érzékszervnek meglehet a maga böjtje. Az egyéni spirituális épülésen túl azonban a közösségi dimenzió is jelen van a böjtről való gondolkodásban (ez a egyházak kifelé irányuló kommunikációjában is sokszor megjelenik). Ausztriában a katolikus és az evangelikus egyházak autóhasználati böjtöt hirdetnek híveiknek. Ami méginkább izgalmas (újsághír): a német evangélikusok is hirdetnek böjtöt (a katolikusokhoz hasonlóan -- reformátusok ritkán törődnek ilyesmivel).
"Az osztrák és a német evangélikus egyház nem csak hús, édesség, alkohol és cigaretta esetében kéri a fogyasztás csökkentését, hanem autó-, sőt sms-böjtöt is hirdetett. Arra kérik az autósokat, hogy a hamvazószerdától húsvétig tartó negyven napban gyakrabban járjanak gyalog, kerékpárral vagy tömegközlekedési eszközzel, így járulva hozzá a természet védelméhez. Több egyházi szervezet arra is felhívta a hívek figyelmét, hogy a lemondásokkal járó időt (böjt alatt például a tévénézést is csökkenteni kell), próbáljanak minél többet foglalkozni emberi kapcsolataik ápolásával. Látogassák meg barátaikat, betegeiket."
Katolikusok és keleti ortodox keresztények évezredes előnnyel rendelkeznek az ilyen önnevelő, spirituális technikák terén; protestánsoknak kisebb az előnyük, de mégis van az átlagfogyasztóhoz képest. Nekik nem kell öko-bio-ezo magazinokat, életmódreform-könyveket, spirituális-moralizáló kamuirodalmat (Popper P, Müller P, Coelho) venniük egy ilyen egzotikus triphez, elég, ha intelligensek, és értő szemmel olvassák a dédi századelős misztikus könyveit (a.k.a. imakönyv), esetleg spirituális-misztikus útkeresésük beszélnek kijelölt vagy választott személyes spirituális gurujukkal (katolikus szlengben pl. "plébános," "tisztelendő", "atya," protestánsoknál "tiszteletes").

A mindennapi gyakorlatban szigorú katolikusok például böjtölnek csaknem minden pénteken (a keresztrefeszítés emléknapján), hústilalommal (még szigorúbbak szerdánként is tehetik). Ma ez a hústilalom a gyakorlatban leginkább halételt vagy tésztát jelent; a középkorban az összes állati eredetű termékek tilalmát ("állati fehérjék"): tilos volt a hús, a zsír, a tojás, a tejszármazék. Ez mára enyhült: de a katolikus hívek (nem annyira a "katolikusnak kereszteltek", mint az igaziak) számára hamvazószerda és nagypéntek napjára ma is jejunium (szigorú böjt) van parancsolva: "tilos a hús, a nap folyamán egyszer szabad jóllakni, de megengedett 2 másik, csökkentett mértékű étkezés. Az ital, hacsak nem étel jellegű (pl. tej, leves) nem szegi meg a böjtöt. Megtartása a betöltött 18. évtől a megkezdett 60. évig kötelező." -- amint a félhivatalos Katolikus lexikon tudatja velünk (akár online).

Mai magyar világunkban megtartani a keresztény böjti étkezési rendtartást elsőre nem egyszerű, még ha akarná is az ember. Elvégre limitált alapanyagokkal és korlátozott konyhai képzelőerővel (ami a főzni nem tudó fiatalokat, és különösen a fiúkat jellemzi) az elsőre kigondolható ételek elég bizarrak lehetnek. Zsidó rendtartás szerinti kóser szakácskönyvet például ma magyarul sokkal könnyebb találni. A kísérletező hajlamú, nyitott szellemű olvasó azonban járhat szerencsével is: gyakorlatilag az összes középkori és újkori szakácskönyv (nyomtatott és kéziratos) ismeri a böjt problémáját, az arra adott háziasszonyi válaszokkal együtt. Az elszántaknak nem kell teába áztatott müzlivel kihúzniuk a nehéz napokat: irány a könyvtár, vagy az internet!


Olvasmányok online:

A Katolikus lexikon a böjtről. Ajánlatos a "megtartóztatás" szócikk ismerete is.
Húshagyat, húshagyás -- húsvét szokásai, ld. továbbá a Magyar Néprajz III. kötetének vonatkozó részeit; ugyanitt áttekintés a protestáns ünnepekről és jeles napokról.
Váralja-Zengővárkony: életmód, beleértve sütés-főzés -- mp3!
Catholic cuisine -- egy blog a liturgikus év szerinti ételek kedvéért.
Cooking with Catholic mom -- receptek, akár böjt idejére is.
Catholic Culture -- például receptek.
Német katolikus kateketikus anyag (németül), a münsteri püspöktől. A 168-169.
pontok a böjtről (kicsit eltér a magyar szabályzástól).

Szakácskönyveket bárki találhat a neten és pl. a GoogleBooks-on (Kochbuch, Cook Book, Cookbook). Néhány példa:
New Kochbuch für die Kranken (1608), szerző: Walther Hermann Ryff.
Kunst und Wunderbüchlein (1631), szerző: Balthasar Schnurr.
Bayerisches Kochbuch für Fleisch- und Fasttage (1802), szerző: Johanna M. Huber [megjegyzés: Bajorország hagyományosan katolikus, ezért is szerepel a címben a húsnap és a böjti nap].
Mrs. Rorer's Philadelphia Cook Book: A Manual of Home Economies (1886), szerző: Sarah Tyson Rorer [ötletek böjti reggelire]
Marx (Markus) Rumpolt, Ein new Kochbuch (1581). Rumpolt afféle Jamie Oliver lehetett: könyve profi szakácskönyvnek íródott, fiataloknak (leendő szakácsoknak), és saját receptjeit tartalmazta, aztán nagy könyvsikerré is vált. Részlet: Saláták és egyebek (németül).

Végül: képanyag forrása: Web Gallery of Art. Kvázi-kötelező mindenkinek, aki nem akar bután meghalni, vagy egyszerűen csak hallott már a képzőművészetről.

No comments: