Petrus egyik fontos és a korban gyakran másolt műve egy apologetikus írás, a Dialogus. Ebben a keresztény Petrus a zsidó Mózessel vitázva magyarázza el a kereszténység tanításait. Közben rengeteg dolog kiderül a korabeli zsidó vallásról is -- emiatt a mű a latinul olvasó keresztények számára az egyik fő forrás a korabeli zsidóságról.
A 6. fejezetben Petrus az egyik legfőbb keresztény misztériumról, a Szentháromság tanáról beszél Mózesnek. És elmondja, hogy a tetragrammaton, vagyis a IHVH istennév a Háromságot magába foglalja. Ehhez rajzol egy diagrammot is.

Ezek a fejtegetések majd megjelennek Joachim de Flore (d.1202) műveiben is. Ő is megrajzolja a saját diagrammjait (egy egész könyvnyit). A téma nála már történetteológiai gondolatokkal dúsul fel.

A császárpárti firenzei államférfit és politikust, Dante Alighierit 1302-ben politikai okok miatt száműzik Firenzéből. Akkor és ott a pápapártiak voltak hatalmon. Dante old-school államférfiúként nem vállalatbirodalommal és KFT-kkel, hanem humanista és filozófiai műveltséggel rendelkezett: számüzetésében megírja a Commediát, ahol irodalmi bosszút áll az ellenpárton. Valószínű (mondja Tondelli és Reeves), hogy a mű megírásakor látta Joachim színes könyvét. Nem a benne lévő (kevéske) szöveg ragadta meg, hanem a képek. És e képek egy része, szóba áttéve, feltűnik a Paradiso-ban, pl. XXXIII, 115sqq. Babits sajátos fordításában:
115 a fénysűrű mögé, a tiszta mélybeVagyishát
három kör áradt, élesen kiválván,
háromszín és egy átmérőjű térbe.
És egy a mást, mint szivárványt a szivárvány,
tükrözte föl, s e kettő lehelése
a harmadik, belőlük egyre szállván.
115 Ne la profonda e chiara sussistenza
de l'alto lume parvermi tre giri
di tre colori e d'una contenenza;
e l'un da l'altro come iri da iri
parea reflesso, e 'l terzo parea foco
120 che quinci e quindi igualmente si spiri.
..
Quella circulazion che sě concetta
pareva in te come lume reflesso,
da li occhi miei alquanto circunspetta,
dentro da sé, del suo colore stesso,
mi parve pinta de la nostra effige:
per che 'l mio viso in lei tutto era messo.
Ezt a szöveget az angol klasszicista művész, John Flaxman, így gondolja majd el (neki nincsenek középkori kéziratok a keze ügyében):

* Huescában tanított Baltasar Gracián is filozófiát az 1630-as években.
No comments:
Post a Comment