Tuesday, 28 July 2009

Barokk tájépítészet 1: Maintenon


Le professionnel / A profi. Francia film, 1981-ből. Főszerepben J.-P. Belmondo, a profi. Nehezen feledhető alapfilm.

A film utolsó percei (megnézhetők pl. itt) jó képet adnak egy tipikus francia vidéki kastélyról, amit a középkor-reneszánsz után felbarokkosítottak és köréterveztek egy barokk tájat (aztán a 19. század persze hozzápiszkál az épülethez). A kastély létezik. Maintenonban áll, Chartres mellett, kb. 60 Km-re Párizstól (Maintenont leginkább onnan lehet ismerni, hogy XIV. Lajos szeretője / titkos felesége, Madame de Maintenon birtoka volt).

(a déli homlokzat, helikopter nélkül)

Amit látunk a filmen, az a Le Nôtre által tervezett táj(kert). Mi történik? Először enteriőröket látunk (selyemtapéta vagy papírtapéta a falakon, inkább 18-19. szd); majd Belmondo kilép az udvarra. Érdemes megfigyelni a téglafalba épített gótikus köveket, mint pl. a pálcás kapuzatot.

Aztán megpillantjuk a horizontot lezáró vízvezetéket (amit a versailles-i kert szökőkútjait látta volna el). Belmondo átballag a vizesárok feletti hídon, és elindul a helikopter felé. A helikopter egy homogén zöld, füves területen áll (ez bowling green angolul), ami geometrikus formát ad ki (ez fentről látszik). Kis, kúposra vágott bokrok (topiary work). A füvön látható egy meglehetősen szolíd minta -- két összefonódó "L" (ami Louis XIV jele): ezt a vörös színt pl. samottal szokták elérni. Érdemes figyelni, hogy a látható tér hogyan záródik: kétoldalt allék / fasorok (ezek a csatorna két partján futnak), hátul fák (és a vízvezeték) zárja körül.

(középen lenne a helikopter)

Amint a főhős a földre zuhan, láthatóbbá válik, hogy a zöld mezőt milyen szabályosan határolják a kavicsos sétányok, majd egyre nagyobb átlátást kapunk a térről, az emelkedő helikopternek köszönhetően. Láthatóvá válik, hogy a kastély külön szigeten áll, és külön szigeten történnek az események. Kibontakozik a zöld felület mintája -- tkp. egy négyzetes alaprajzú, négy sarkán olaszbástyás erődítés alaprajza, amit a sétautak vesznek körül, előtte egy íves védmű alaprajzát követő zölddel (jellegzetes francia megoldás a korban: amúgy ezek az erődítmények meglehetősen elavultak voltak már XIV. Lajos korában). A korabeli metszet nem így festi.

Ahogyan a gép (és a kamera) fordul, láthatóvá válik a csatorna (az Eure folyó) folytatása: a csatorna összeszűkítése sajátos optikai hatással jár. A monumentális, korabeli és befejezetlen vízvezeték (Vauban és La Hire, 1683-1710) a fák fölé magasodik.


Ezen a műholdképen jobban látszanak az alaprajz arányai, amit a csalóka rövidülés elbújtat. A vízvezeték irdatlanul magas, és igen messze van, egy ívköze 13 méter, magassága 25-28 méter. A fenti képen a fák jó, ha a feléig érnek. Háromszintes építmény lett volna (az elsőig jutottak).


így néz ki amúgy: kis fák is nőnek a tetején, a bordák meg jól tartják magukat. Wow!

Itt meg egy nagyjából korabeli metszet a kastélyról (Famille des Perelle, Planche 248 : Vue Du Château De Maintenon Prise Du Côté Des Cours D'Entrée...) -- az északi frontról.



Linkek:

A Perelle család korabeli metszetei erről és egyéb kastélyokról egy aukciós oldalon. A családnak különleges médiaprivilégiuma volt: a kastélyok nyomtatásban, metszeteken való ábrázolását csak nekik engedte meg a király.
Szép és creative commons-licencű fényképek efféle kastélyokról:
http://www.all-free-photos.com
Némi anyag a korabeli vízépítésről (a vízemelő Marly-ban):
http://world.std.com/~hmfh/machine1.htm

A filmen a háttérben Ennio Morricone Chi mai című szerzeménye szól. Tabulatúrában így fest.

No comments: