
Hogy is mondjam el? Hát betűkkel.
De milyen betűkkel? Milyen szövegtükörben?
No, innét kezdve személyes a döntés, és a tipográfia közepébe csöppentünk. Ötszáz éve gondolkodnak azon, hogy hogyan lehet a nyomtatott szöveget kellemesen és könnyen olvashatóvá tenni. Egy amerikai designer, Evan Stremke, egy plakáton foglalja össze ezeket az alapelveket (érdemes letölteni, nagyon csinos darab). A mai szövegszerkesztőkkel nagy tér nyílik a tipográfiai játszadozásra. A szövegbetű maga az ember. Az átlagosan komformista Times New Roman. A konformista, de valamit már akaró Ariel. A finoman rafinált Garamond. És ismeretlenebb testvéreik: a barátságos Century Schoolbook. A szimpatikus Georgia (mint ez is, itt). A könyvbe való Palatino Linotype. A jó öreg Courier, ami egyenesen az írógépről jött, és már senki se használja. És még többszáz másik, amikről tényleg csak a fanatikusok tudnak.


További 70 (!) ingyenes betűtípus, amit "designerek terveztek designereknek". Szerencsére van köztük olyan, ami szövegbetűnek is alkalmas, mint a Cardo, a Lido és a Day Roman.





Hidegháború, atomkor, Buddy Holly és egy régi barát: Courier New. Ma már senki se használja, hiába van ott majdnem minden számítógépen. Amerikai írógépbetűnek indult 1955-ben: aztán átkerült a számítógépekre, aztán az angolszász számítógépekkel Magyarországra. Ilyeneket írnak róla: "Courier New 12, created in 1955 by IBM, is perhaps the most recognizable typeface of the 20th century—a visual symbol of typewritten bureaucratic anonymity, the widespread dissemination of information (and a classification of documents), stark factuality, and streamlined efficiency." Könnyen olvasható, korrektúrázáshoz és tabulatúra-nyomtatáshoz ideális. Túlélte Elvist, Marilyn Monroe-t, a Kennedyeket, Reagant, Hruscsovot és Kádárt, a Windows 3.1-et és a Word Perfectet.

No comments:
Post a Comment