Friday, 22 January 2010

Írógépreklám, 1926

Írógéppel írni új, modern és trendy dolog volt egyszer. Legalább annyira, mint most nekünk (illetve hát ... egyeseknek) egy vadonatúj, nem fekete és nem szürke laptopon --vagy méginkább: egy Macbookon!-- szöveget szerkeszteni. Az írógép-élményt is ugyanúgy fel kellett építeni: és ezt először és leginkább az amerikai reklámok formálták, a 20-as évek második felétől.

Két reklám 1926-ból, a Popular Mechanics-ból (afféle barkácsfolyóirat). A céljuk az, hogy eladják az írógépet; de mivel lehet meggyőzni a vásárlókat, hogy érdemes megvenni? A korszakban a mechanikus írógép az, ami megengedhető és gyakori: a villanyírógép, 1926-ban, alighanem az átlagember számára megengedhetetlen csúcstechnikát jelentette -- a magyar közigazgatásban is csak az 1980-as évektől terjedt el.

Ugyanaz a modell a két képen, de férfiaknak: "up to date" írógép, ami annyira modern, mint a sokhengeres autó (!). A nőknek ugyanez a gép élvezetté teszi a munkát és nem fárasztó. És mindenképpen időt takarít meg (a háttér tipográfiája is nagyon ügyes).





No comments: