Ma Párizs északi külvárosa, gyakorlatilag egy kisváros, egy (nálunk szocialista típusúnak ismert) lakótelep és egy néger gettó keveréke. Itt van pl. a Stade de France, egy stadion is. A metróállomást elhagyva az utazó nem vesz semmit a metrókijárat előtt áruló árusoktól (például hálós narancsot). De a téren lévő piacon se. De még a tér sarkán álló, szokásos arab gyarmatárú-boltban se -- se kuszkuszt, se harisszát, se vörös lencsét, se őröltpaprikát, se fűszert, se teát.
Az útikönyvvel (magyarul bédekkerrel) utazó általában Az Első Gótikus Épületet akarja látni. Az utazó általában Saint-Denis mai bazilikájánál köt ki. És nem fogja érteni, hogy ez miért akkora kunszt, hogy minden művtöri-könyvben benne van. Az útikönyvek aligha mesélik el, hogy amit lát, az egy erősen megrombolt, majd szétrestaurált templom, ahol a faltömegek (és az ablakok egy része) nagyjából eredeti, de azon túl majdnem minden rekonstrukció ill. helyreállítás. Különösen a bejárat feletti kőfaragások.

Szent Dénes, az Areopagita, a francia királyság védőszentje. A francia király katonáinak a csatakiáltása is ez volt a középkorban: "Mont joie! Saint-Denis!" -- szemben az angolokkal, akik azt kiáltották, hogy "Saint George! Guyenne!". A bálványimádó pogány magyarok a 10. században pl. az kiáltották, hogy "Huj! Huj!", míg a németek azt, hogy "Kyrie eleison" (a.m. Uram irgalmazz).
Szent Dénes apátsága királyi apátság. Itt őrzik a királyság aranyszínű harci zászlóját, az Oriflamme-ot (auri flamma, flamma aurea).

Aztán itt van Suger(ius), Szent Dénes apátja. A NagyAdminisztrátor. Egy időben a királyság ura, régens. Az uralkodó mellett áll. Az apátság javainak egy részét arra fordítja, hogy újjáépítse a templomot. Nagy költséggel. Nagy szervezéssel. Nagy pompával. Ami talán nem minden testvérnek tetszik. Mindenesetre az idők során ír három munkát az építkezésről, talán önigazolásképpen is. A legfontosabb a De administratione, a könyv a kormányzása alatt történt dolgokról. Itt a büszke építtető beszél, miután megépült az általa elgondolt komplexum: üvegablakokkal, kapuzattal, szentéllyel, oltárkereszttel, liturgikus felszerelésekkel, feliratokkal.

És itt, a feliratokban beszél a fényről. De mi köze ennek az Areopagita Mennyei Hierarchiájához? Van-e köze?

Képek:
1) Szent Dénes hagyományos ábrázolása (ez itt a párizsi Notre-Dame-ról)
2) zászlók: az ispotályos rendé (később máltaiak), a templomos rendé és a francia auri flamma, egy 13. szdi kéziratból.
3) a templom és a kolostor a 12. században -- jól láthatóak Suger eredményei. Innen.
4) a szentély és a fény. A hosszhajó 13. századi -- egy ennél sötétebb teret képzeljünk el, aminek a végén világít a szentély.
No comments:
Post a Comment