volt egy teszt, aminek az eredményei kevéssé bíztatóak, első ránézésre, minden tanacs es a lista korai kihirdetesenek ellenere.
Aztán volt 3 példa az emlékezet vallásos felhasználására:
Bonaventura, XIII: a képzeletben hozzuk létre a locust; az érzelem mozgósítása; Krisztus életének követése (imitatio!) elsosorban nem intellektuális dolog.
Tipologia, Schutzmantelmadonna. Erdemes felfigyelni a szo jogi eredetere. Egy ilyen abrazolas (Regensburg):
Zardino, XV. vége: a valóság mint locus, és annak átemelése
Loyolai Ignác, XVI. közepe: a képzelet intenzív felhasználása, itt már igen tudatos és hatékony technika
közös:
-- a hívő szubjektum megformálása, a képzelet _és_ az emlékezet segítségével
-- az emlékezet centrális tárgya: Jézus élete
-- a (keresztény) szubjektum -- de mi határozza meg?
egyedi:
-- Bonaventura: az érzelemnek teológiai dimenziója lesz. Fontos, mert a 13. szdtól ez lesz a főirány. Schutzmantelmadonna.
fontos:
-- ezek mind szövegek voltak, amelyek a képzeletre és az emlékezetre épültek. Mentális képekre. De hogyan kapcsolódnak a szövegek a 3 dimenziós képekhez? Kapcsolódnak-e egyáltalán? Kell-e kapcsolódniuk? Ha igen, akkor miért nem?
-- az időben párhuzamos fejlemények a művészet terén: először keleti harcok, majd a képtisztelet végleges keleti győzelme (843). Eredmény: "művész egyénisége" igen sokáig lényegtelen; a szakrális művészet javarészt az időtlen minták másolása.
Nyugat: racionalitás, idegenkedés, részleges elfogadás. Eredmény: más teol. előfeltevés > más funkció, 3 dimenziós művészet, a "művészi egyéniség" legitimitása. Nincsenek merev ikonográfiai sémák (ill. nem úgy merevek).
/folyt köv/
--
Jövő órára kell:
- Areopagita, ami eddig. < fach - ÉFSZ, Damaszkuszi János és Theod. Sztud. < fach - részletek Loyolai Ignác és Bonaventura munkáiból < fach Ajánlott: - Paul Gerhardt, O Haupt voll Blut und Wunden, korál = Bach, BVW 244 (Máté-passió) = Ref. énekeskönyv 341, Evang. énekeskönyv 200; eredeti: Salve caput cruentatum, Ps.-Bernát (Arnulf von Löven, xiii). - Jesu, deine Passion will ich jetzt bedenken. EG 88,
No comments:
Post a Comment