Monday, 23 March 2009

Walk Like An Egyptian

Egyiptom ma kedvelt túristacélpont: sivatag, tevék, piramisok, fáraók és Indiana Jones. Időnként elrabolnak túristákat, de ez nem annyira jellemző. Néha robbantások. De ott van Sharm el Sheik, Kairó, a Nílus. Hülye nevű fáraók, Nofretete, Kleopátra. Egzotikus helyek, piramisok, fáraók, Tutanhamon kincsei. Szőnyeget a bazárból, meg valami rézárut.

Hoppá, állítólag egyiptomi volt Hermész Triszmegisztosz is. Meg Egyiptomban volt Alexandria, ott élt a zsidó Philón, ott fordították le az Ószövetséget görögre. Ott állt az alexandriai könyvtár. Aztán ott volt a pogányból kereszténnyé váló római birodalom is. De mindez igen rég volt. Egyiptom ma iszlám ország. Arab Köztársaság. Nézzük, mi minden volt ott.

Ez egy templomi faliszőnyeg (maradéka) az ötödik és a hatodik század fordulójáról (igen, a 400-as évek vége, nem csalás, nem ámítás!). Akkoriban Itáliában már gót uralkodó ült, Ágoston halott volt, Boethius és Cassianus még javában életben volt, és Itália visszahódítása (Belisarius és Jusztinianosz) még csak a jövőben lapult valahol. Az ívek alatt az életet jelentő kopt kereszt látható, krisztogrammal.


Aztán itt egy ruhadísz (!) a nyolcadik (!) századból -- a képrombolás első százada, ekkor Egyiptom már iszlám hódoltság. A maga ügyetlen módján az angyali üdvözletet ábrázolja.

Az egyiptomi keresztények -- a koptok -- a mi nyugati (kalcedóni) fogalmaink szerint monofiziták voltak. Vannak. Ők önmagukat, pl. a szír és az etióp ortodoxokkal együtt, miafizitáknak vallják és elutasítják a "monofizita" bélyeget. A kettő közti különbség megértéséhez egészen nagy járatosság kellene a görög krisztológia titkaiban, és nagy-nagy intelligencia, ami képes egyszerre 2-3-4-5 fogalmi rendszer viszonyait átlátni. Itt meg itt meg itt megpróbálják elmagyarázni a dolgot. Mindenesetre ezek az Egyiptom napja alatt süldögélő monofizita / miafizita emberkék jól el is monofizitáskodtak volna magukban, vitázgatva a kalcedóni keresztényekkel az únióról és a Megtestesülést kísérő problémákról. Csakhogy jött az iszlám.

Az iszlám az itteni középiskolás tankönyvekben és a vallásfilozófiai szövegekben úgy fest, hogy az egy monoteista vallás, lényege az Allah akaratába való belenyugvás (iszlám), van 5 követelménye, a keresztényekre nézve nem annyira rossz, mert nekik a zsidókkal együtt nem kell áttérni az iszlámra (lévén "a Könyv népei"), csak védelmi pénzt / adót fizetni. És végülis "ábrahámi vallás," közös gyökerű a zsidó és a keresztény vallással, nem illik nem-szeretni, mert az intolerancia és akkor jajmilesz.

Amit lehet látni még: az iszlám terjed Nyugat-Európában, a nem "etnikusan" muszlim (vagyis nem észak-afrikai-bevándorló, nem török vendégmunkás) lakosság közt: a vallás egyszerűsége, letisztultsága, gyakorlati törvényei nagyon tetszenek az identitást és Istent kereső nyugatiaknak.
Csillogó szemekkel lehet emlékezni az 1492 előtti Hispániára, ahol milyen szépen éltek együtt zsidók, keresztények és mohamedánok (igen, általában mohamedán államalakulatok keretében, mert nyilván nem tudtak volna leszámolni a lakosság többségét képező keresztényekkel). Lehet együttérezni a pápa által "megbántott" muzulmánokkal és aggódni a "világnézetileg semleges" Európáért (2006). És hát a nagy Rönyé Genon is áttért iszlám hitre.

Ha felpillantunk az ismeretterjesztő forrásokból, megláthatjuk, mit is jelent az iszlám gyakorlata odahaza, ahol nem kell bíbelődni egy többségi társadalom eltérő mentalitásával, és ahol nem valamiféle izgalmas, de tulajdonképpen tét nélküli intellektuális kaland az iszlám. Nézzük meg azt, ahogyan az egyiptomi keresztények ma is élnek. Továbbra is koptok. Továbbra is monofiziták. Csak bizonyos munkaköröket nem tölthetnek be. Csak valahogy "mélyszegénységben" vannak tartva. Valahogy falvaik valahogy kimaradnak az állami segélyekből, a lányokat időnként elrabolják (olykor megerőszakolják), áttérítik az iszlámra és férjhez adják egy idegenhez, templomaikat és monostoraikat olykor megtámadják és felgyújtják. De a koptok tulajdonában lévő dolgokkal --autó vagy ház-- is megesik ez olykor. És nemigen tudnak templomot építeni, mert valahogy nem engedélyeződik. Természetesen senki semmiről nem tehet, ezek mind elszigetelt, egyedi esetek.

És mi a helyzet Európában? Kerekasztal-beszélgetés, a Magyarországon élő, magyarul beszélő, de nem magyar muszlim álláspontja:
"Az igaz, hogy minden mozlim terjeszteni akarja a hitét, de az iszlám tanítása szerint nem alkalmazhat kényszert. Mohamed sem kard által terjesztette a vallást, és a Korán kifejezetten tiltja az erőszakos hittérítést. Kötelessége a hívőnek, hogy beszéljen a hitéről, de még családon belül sem kényszeríthet senkit az iszlám felvételére. Az iszlám a zsidókat és a keresztényeket hívőknek tekinti, a Könyv népeinek nevezi őket. E vallások együttélésére nagyszerű történelmi példák vannak. ... A VII. században a koptokat az iszlám hadsereg védte meg Egyiptomban, s ennek vezetője keresztény templomokat is építtetett a számukra. "
A Magyarországon élő magyar álláspontja:
"A lelke mélyén minden iszlámhívő elvárja, hogy a szomszédja is muzulmánná legyen, legalábbis alávesse magát az iszlám törvényeknek. Egy muzulmán csak az iszlám társadalmat tartja egészségesnek. Az iszlám ugyanis nem úgy értelmezi önmagát, mint olyan vallást, amely megjelent a történelem egy bizonyos pontján, és azóta van, vagy megjelent egy ember életében, és az illető azóta mozlim. Hívei szerint ez az ősi és eredeti vallás, sőt minden ember mozlimnak lett teremtve."
A Magyarországon élő másik magyar álláspontja:
"Érdekes, hogy az iszlámot úgy nevezik a muzulmánok: a tolerancia vallása. Nemcsak eltűrik a keresztyéneket és a zsidókat, hanem néhány országban fenn is tartják az intézményeiket. ... A mozlimok mégis mást értenek tolerancián: vigyáznak, hogy a zsidók vagy keresztények ne tegyenek szert politikai hatalomra. Nem engedik, hogy a más vallásúak aránya meghaladja a tíz százalékot, mert nem akarják, hogy az idegen elem a társadalom életét szabályozó tényezővé váljék."

Linkek:
A Szépművészeti kopt kiállítása
Szír ortodox források
Egy 2004-es beszélgetés az európai iszlámról

[u.i. a mainstream médiából kimarad: Nyugat-Európában a harmadgenerációs, jellemző identitásproblémával küzdő, iszlám vallású bevándorlók egyre nagyobb problémát jelentenek -- frusztrált, munkanélküli, fiatal, gyökértelen arcokra gondoljunk, akik egy mindennél felsőbbrendű iszlám vallásra szocializálódtak, és megvetik az őket eltartó "világi" államot, gettókban élnek és rossz esetben gyűlölnek mindent, ami nem ők. És mellette a bűnözés. Ld. Belgium, Nyugat-Németország, Hollandia; Van Gogh-gyilkosság, Pim Fortuyn]

No comments: