Thursday, 16 October 2008

memo 2008 oct 16

következő (dupla) óra: nov. 6!

Miről volt szó?

1. Didascalicon (6 könyv) és használata. A 6 könyv tárgya. A mai olvasó pozíciója. A kkori filozófia és a kora-skolasztika felfedezése / kialakítása. Francia találmány a skolasztika? A nemzeti romantika mint drive.
Kritikai szövegek, kéziratok, a mai szövegformátum kialakulása, a filológia. Textus receptus. Migne
> Hamesse tanulmánya*, Illich könyve, Bloch, R. Howard: God's Plagiarist.
> Ruh fejezete Hugóról.

2. A szöveg szerkezete: gerinc és betétek. A bölcsesség és a filozófia. A 4 tudományág. Mire alapozza Hugo a felosztást?

3. A hold-alatti világ (I, vii). A rendezett és "értelmes" kozmosz mint a csodálat tárgya; a csillagászat mint kiemelt tudomány > Timaiosz, Mithrasz-kultusz, neoplatonikusok, Janus Pannonius. Hermetikus szövegek. A kézzelfogható szövegek vs ősi bölcsesség és antropológiai konstansok.  Commedia dell'arte az instrumentális és nem-instrumentális ("misztikus") nyelvhasználatról.


* Hamesse itt: Az olvasás kultúrtörténete a nyugati világban, szerk. Cavallo, Guglielmo és Roger Chartier (Budapest: Balassi, 2000).


Ellenőrző kérdések!
1. mi a natura definiciója?
2. mi a 3 opus?
3. mi az entelechia?
4. mi a természetünk méltósága?
5. mi a filozófia?
6. mi az "eleven értelem" (vivax mens)?
7. mi a 3 lelki erő?

8. Mi a köze a Didascalicon I, i-nek a Consolatióhoz?
9. mit olvasunk ugyanitt a Timaeusról?
10. mit jelent az, hogy a lélek virtuálisan van összetéve és miből?
11. zavaros és nem átlátható képzeleti képek. Kiknél?

12. hol értelmez át a szerző közkézen forgó fogalmakat?


olvasmányok 3 hét múlvára (a rejtekben)!

1) újraolvasni az 1. könyvet, a kiosztott handout-szöveggel összevetni az I, i-et
2) opcionális, de hasznos: középkori bevezetés, ugyanott.
3) létfontosságú: a kozmogóniás szöveg. A Timaiosz helyett.; kell az 1-2. fejezet, a többi még nem.
4) a 2. könyv készülőben van; készüljenek rá.
5) az 1-2. kvhöz alternativ kommentár, készülőben.
6) Boethius, Consolatio III; De musica (ÉFSZ).

No comments: