Az eredettörténet (pl. Boethius, De musica): Pythagoras és a kovácsok. (Neo) pitagoreus doktrínák: elméleti alapok. A "musica" elsősorban harmónia, összhang -- és matematikailag is leírható (nem "zene"). A 3 musica:
1) Musica mundana: a kozmikus összhang, "a szférák zenéje." Bolygópályák távolsága a Földtől.
2) Musica humana: az emberben meglévő összhang.
3) Musica in instrumentis: intentio, spiritus, percussio.
Teoretikus következmény: az elmélet és a kritikus felértékelése (teoretikus művekben legalábbis). És a gyakorlat, ehhez képest: vokális zene és instrumentális zene (és keverékük).
1) Musica mundana: a kozmikus összhang, "a szférák zenéje." Bolygópályák távolsága a Földtől.
2) Musica humana: az emberben meglévő összhang.
3) Musica in instrumentis: intentio, spiritus, percussio.
Teoretikus következmény: az elmélet és a kritikus felértékelése (teoretikus művekben legalábbis). És a gyakorlat, ehhez képest: vokális zene és instrumentális zene (és keverékük).

Dobszay-interjú, online.
Boethius, De musica (pl. ÉFSZ, 142-153).
Grocheo, De musica, ÉFSZ, esp. 444: Boe-kritika.
No comments:
Post a Comment